Fietsstrategie voor Rotterdam

Speciale paden voor elektrische fietsen,veilige fietsroutes naar basisscholen
(‘kindlinten’) en een gratis fiets voor iedere scholier die naar de middelbare
school gaat. Dat zijn drie van de 25 voorstellen uit de ‘Fietsstrategie voor
Rotterdam’ waarmee GroenLinks van Rotterdam de fietsstad van Nederland wil
maken.

Het fietsgebruik in Rotterdam zit in de lift. Het aantal fietsers op een gemiddelde dag is in de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld van 40.000 naar 70.000. Toch heeft Rotterdam volgens GroenLinks-raadslid Arno Bonte in vergelijking met andere steden nog een inhaalslag te maken. ‘Rotterdam is na de oorlog gebouwd naar Amerikaans model. De stad ligt vol met vierbaans autowegen. De fiets zit in de verdrukking.’ Maar wat de Rotterdamse fietser nu op achterstand zet ten opzichte van fietssteden als Amsterdam en Utrecht, moet in tien jaar tijd in een voorsprong zijn omgezet. Op autowegen als de Coolsingel, Blaak en de Maasboulevard worden, als het aan GroenLinks ligt, twee van de vier rijbanen plaatsmaken voor bredere fietspaden en aparte e-lanes voor elektrische fietsen en elektrischescooters.